Beestenboel in Pilanesberg!!! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Inge Rosenbaum - WaarBenJij.nu Beestenboel in Pilanesberg!!! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Inge Rosenbaum - WaarBenJij.nu

Beestenboel in Pilanesberg!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

12 December 2006 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hoi lieve mensen in het koude Nederland!

Afgelopen zondag zijn we dus naar Pilanesberg gegaan (een nature reserve ten noordwesten van Jo’burg, zo’n 3 uurtjes rijden). We hadden de eigenaar van de Spur gevraagd welke route we het beste konden nemen en hij heeft toen een GPS voor ons geregeld (hij stond erop), dus die hebben we meegenomen. We hadden Bias (vrijwilliger bij de gemeente, die we ook in Nederland al hadden ontmoet... zie ook foto's) uitgenodigd om met ons mee te gaan naar Pilanesberg. We hadden allemaal drinken (nee, geen alcohol dit keer) en broodjes meegenomen voor onderweg (het Suikerbosrand verhaal gebeurt ons natuurlijk geen twee keer). En daar gingen we, voor het eerst lange afstand rijden met JD. Was heel gezellig op de heenweg en een prachtige route. Ik heb geprobeerd foto’s te maken, maar dat komt echt niet over. Bij Margaliesburg (of zo) liggen in ieder geval een aantal hoge bergen. Beetje Zwitserland-achtig, maar dan 1000x keer mooier. Jessus, dit land is zooooo prachtig. Dus alleen de weg ernaartoe was al een cadeau, maar dan Pilanesberg zelf. In het park heeft Bias gereden, zodat wij lekker konden genieten van de beestjes (wij hebben voor hem betaald. Wij hadden hem immers uitgenodigd, en kost toch geen hol. Entree voor 3 personen plus JD betaal je 85 rand, dat is zo’n 8,50 euro). Nou, we waren nog geen 3 minuten binnen of we zagen al zebra’s. Het was een fractie van een seconde beetje onwerkelijk idee, dat je daar in het wild een zebra ziet staan. Maar wat een schattige en prachtige beesten… echt zoooo lief. Ik wilde gelijk uit de auto om te knuffelen, maar dat mag dus niet. Het park zelf was ook prachtig: groot, uitgestrekt, met heuvels en bergen en dammen en water… en zo rustig, stil en peaceful!!! Ik zou er best willen wonen, hehe. Nadat we even de verkeerde route hadden gepakt (echt geen hol te zien), zaten we op een gegeven moment goed hoor. Paar herten gezien en sprinkbokkies en andere antilopen, heeeel lief. En toen stond ie daar op een gegeven moment… een neushoorn, een heule grote! Zo in het wild, zo cool om te zien. Ook nog een paar keer een neushoorn familie gezien, papa, mama en kleine (doch alles behalve lichte) neushoorn. Verder ook veel zebra’s gezien (het park zat echt zoooo vol zebra’s, maar die beesten zijn zo vertederend om te zien). Ook vlogen er mooie, gekleurde vogels rond. En een paar heule grote vogels, geen idee wat het waren, maar ze waren wel echt groot. Verder ook veel zebra’s gezien; zij staan vaak in groepen. Enkele keren stonden ze ook langs de weg en konden we ze bij wijze van spreken aanraken. Het gevoel is onbeschrijflijk hoor, wanneer je die beesten in het wild ziet. Who cares about the zoo? Dat vind ik echt te zielig, die lieve beesten in veel te kleine hokken. Dit is echt zooo veel mooier, zo’n fijn gevoel van binnen (klinkt dit heel raar, haha). Bias wilde dat we The Big Five (olifanten, leopards, neushoorns, leeuwen en buffels) zouden zien, dus daarna zijn we echt op speurtocht gegaan. Renate en zijn lekker uit het raam gaan hangen en toen lekker rond gaan cruisen. Toen zagen we ook buffels, whoehoe, nog 3 te gaan. Van die buffels hebben we er best veel gezien, ook vaak in groepen. En op een gegeven moment een hele rij buffels. Leek net of ze van een of andere vergadering afkwamen en terug liepen naar hun buffalo-hot-spot of zo (hangbuffalo’s noemen ze dat hier). Bias had een cd met Afrikaanse muziek meegenomen, die klonk er zo leuk bij. Maar eigenlijk waren we vooral op zoek naar olifanten en giraffen (Zwelgje had me zo opgedragen dat ik z’n familie op moest gaan zoeken). Na veel gezoek en heul veul zebra’s (en nog meer zebra’s) zagen we wat later op de middag eindelijk giraffen. Ow, wat zijn die beesten groot… en mooi! En ze zien er ook zo lief uit. Was ze bijna om de nek gevlogen (haha, hoe grappig...om de nek... letterlijk en figuurlijk in dit geval), maar mocht van Bias echt de auto niet uit. De giraffen waren lekker aan het eten van de hoge bomen. Ik weet nog niet zeker op de foto’s goed zijn gelukt, maar Renate heeft in ieder geval hele mooie video opnamen kunnen maken van alle beesten, dus die houden jullie nog tegoed. Wij dachten trouwens dat giraffen ook tot de Big Five behoorden, maar uitgerekend deze grote beesten horen er dus niet bij... Verder onderweg weer heel veel zebra’s gezien, en buffalo’s, en neushoorns. Op een gegeven moment zagen we, je gelooft het niet… zebra’s. Echt heel gaaf, want die hadden we immers nog niet gezien. En toen zijn we naar het hoogste punt van het park gegaan, alwaar we een aantal prachtige foto’s hebben gemaakt. Ook Bizzarro staat er weer op! En toen weer naar beneden gereden, op zoek naar olifanten. Volgens Bias was het onmogelijk dat we die olifanten niet zouden zien. Leeuwen zou een groter probleem worden, want dat zijn over het algemeen luie beesten en vooral met dat warme weer liggen ze gewoon maar wat in het hoge gras. Die hebben we helaas dan ook niet gezien. Ook geen olifanten onderweg, enkel een paar "elephant-like-trees". Na nog wat giraffen op de weg richting hippo’s (welke we helaas ook niet hebben gezien), hebben we nog wel wat zebra’s gezien… ook heel leuk! En bij de hippo vijver hebben we geen hippos gezien, maar wel twee grote krokodillen, die een of andere beest op waren aan het eten… dat was wel heel zielig. Maar dat is de natuur, hè. Ach erm, als het maar geen zebra was, want die zijn er zo weinig in Pilanesberg. Aangezien het park om 19.00 sloot, moesten we helaas al weer richting uitgang, zonder olifanten te hebben gezien. Maar daar stond ie dan… met z’n kont naar ons toe (en hij vertikte het zich om te draaien)… een olifant. Coehoel, zo gaaf! Hebben we die ook gezien!! Hij stond wat te eten en met z’n oren re klapperen. Geweldig, wat een gaaf beest ook. Al met al hebben we dus de Big Three gezien… en dat in één dag tijd. Helemaal geweldig, ik zou hier zo weer terug naar toe gaan. Zo gaaf om te zien hoe die beesten hier in het wild samen leven… ik ga meteen m’n Wereld Natuur Fonds donatie verhogen!!! Dit mag nooit en te nimmer verloren gaan!!!

Na deze fantastische, maar erg vermoeiende dag weer terug naar huis gereden en daar moe maar voldaan gaan slapen. Op naar het volgende avontuur…

Hoe is het trouwens in Nederland? Koud hoorde ik? Was Sinterklaas leuk? Beetje een tegenvaller dat de Sint ons is vergeten hier hoor. Ondanks dat ie een bericht op mijn site heeft achtergelaten en heel veel zwarte pieten heeft gestuurd (het ziet er hier zwart van), is-ie vergeten om cadeautjes te brengen. Maar dat maakt ie vast volgend jaar weer goed, hehe.

Nou, tot het volgende avontuur maar weer!

Liefs, xxx Inge

PS1 Vandaag wordt JD even gemaakt, want de bumper aan de voorkant heeft losgelaten. Die moeten ze dus weer even vastlijmen (nee, wij hebben geen ongeluk gehad, maar de lijm heeft gewoon losgelaten… die gasten lagen helemaal in een deuk). Alles wordt hier trouwens gelijmd, geen probleem. Gelukkig krijgen we dan een golfje mee (genaamd 'Chico'), want we moeten natuurlijk wel naar de kapper, haha.

PS2 Lieve mensen, allemaal zoooo bedankt voor al jullie reacties op de site en alle lieve sms-jes. Ondanks dat het hier “in één woord geweldig” is, is het toch wel erg fijn om berichtjes van thuis te krijgen!

PS3 Mam… welke enge verhalen? Valt toch wel mee? Wij gedragen ons echt voorbeeldig hier hoor (kun je na vragen aan iedereen hier). En ja, we hebben ook al een wasserette gevonden, alwaar we onze vieze sokken en onderbroeken kunnen wassen (die worden niet schoon in een badkuip, hihi). Maar onze kleren kunnen we prima in de badkuip wassen hoor.

• 12 December 2006 - 15:52

Cindy:

Hi hi, heb je `m bizzarro genoemd?! Betekent het ook iets?? Wel leuk om `m zo op de foto te zien, je hebt er echt plezier van..whoehahaha
    Echt heel koud is het hier niet voor de tijd van het jaar, maar ik zat liever lekkerrr bij jullie daar, toch wel warmer denk ik.
    Heel vet al die dieren die jullie hebben gezien. Snap je nu waarom ik nooit naar een dierentuin of circus ga. dikke kus X en veel liefs ♥♥

• 12 December 2006 - 18:00

Hannie:

In een woord GEWELDIG!!!
    Fijn dat jullie zo goed geholpen worden door iedereen. Een grote vakantie naar Zuid-Afrika wordt langzaamaan steeds interessanter. Je moet er de tijd voor nemen hè...en de goede mensen treffen die je mee nemen is helemaal te gek. Het lijkt me lang niet zo geweldig met een reisgezeldschap.je kent dat wel: "Allemaal naar links kijken... en nu allemaal naar rechts...". Met zo'n saaie informatie erbij. Zoals jullie het beleven lijkt me één groot avontuur!!!
    Geniet er goed van...!!!
    Knuffel en dikke kussen, Hannie.

P.S. Volgens mij hebben we verkeerde voorlichting gekregen en komt je verjaardagkaart écht niet op tijd aan...woehoe...snik!!!

• 12 December 2006 - 19:29

Rianne:

mooi man daar, super die foto's ook. ben ook erg blij om te zien dat bizzarro het zo naar zijn zin heeft hahahah.. Na al die feest verhalen van je ben ik wel erg benieuwd naar je verjaardags feest! vind het wel super jammer dat ik er dit jaar niet bij ben ( is volgens mij voor het eerst), maar dat halen we nog wel een keer in. Dikke kus van ons drieen.

• 12 December 2006 - 23:23

Markie:

WAANZINNIG.. ik wil ook!!
    Erg mooi die foto's, super mooi daar.
    Wat een ervaring dit heb je maar mooi weer meegemaakt.
    Nog bdkt vcor je brhtje.

Je schrijft het erg leuk trouwens.
    leuk lezen zo!!
    heel veel gr

• 15 December 2006 - 07:44

Cindy En Rianne:

HAPPY BIRTHDAY!!!
    Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria! Lieve Inge, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Bij deze krijg je van ons extra fotoruimte kado, nu kun je er 200 plaatsen!
    Heel veel liefs en 3 dikke kussen van ons!

• 15 December 2006 - 15:45

Sander:

He Inge!! Gefeliciteerd!!! Goed he? Ik heb je verjaardag onthouden, helemaal alleen!

Het nieuwe huisje is al rons, gisteren sleutel opgehaald en vanavond (en de rest van het weekend) wordt er heel druk geklust.

Ik heb ook erg genoten van je foto's. Ik wil ook (net als de rest van de mensen hier). Misschien kan je een soort van reisorganisatie beginnen als je terug bent! Ik meld me vast aan voor de eerste groepsreis!

Ik heb nog zoveel te vertellen en te vragen maar ik zal me inhouden. Anders ben je je totale webspace kwijt aan mijn gezeik.

In ieder geval (weer) heel veel plezier toegewenst en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.

Kus,
    Sander

• 15 December 2006 - 20:32

Wiel:

Daag Inge,
    Wij wensen je een heel fijne verjaardag toe en geniet er nog van.

Wiel, Christien, Stefan en Laura.

• 15 December 2006 - 21:25

Maud:

heeey inge,

hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!! vorig jaar zaten we nog aan de wodski volgens mij haha. leuk om je berichten te lezen!!
    kuskus maud.