Update: last week's work and pleasure - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Inge Rosenbaum - WaarBenJij.nu Update: last week's work and pleasure - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Inge Rosenbaum - WaarBenJij.nu

Update: last week's work and pleasure

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

12 December 2006 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hee lieve mensen!

Hier dan weer een update uit het oh zo mooie Zuid Afrika. Ik zal het voor de verandering ook eens (kort) even over ons onderzoek hebben, haha. Wij zijn al aardig gewend aan het Zuid Afrikaanse tempo… of eigenlijk het non-tempo. De meeste zaken gaan hier allemaal niet zo snel, zeker met dit weer niet. Zo dus ook met ons, haha. Nee, zonder gekheid. We hebben een prima werkplek op North West University, waar we echt met open armen zijn ontvangen. Inmiddels hebben we zelfs ons eigen pasje (gaat stukken sneller dan bij de UvT dus, maar dat komt volgens Herman “omdat we zulke speciale gasten zijn”). Aangezien we dus ook onze eigen P.I.M.P-mobiel hebben (Big M alias JD), kunnen we lekker op de universiteit gaan werken (ow, hoe vet mooi is die campus!). We hebben daar ook lekker snel internet, iets waar op andere plekken chronisch gebrek is. We zijn nu ons onderzoeksvoorstel nog even aan het bijwerken, maar met de details zal ik jullie niet lastig vallen, haha. Gaat in ieder geval de goede kant op. Ook zit er op de universiteit een meneer, die tevens waste manager bij het waste department van de gemeente is. Die gast schrijft zijn proefschrift ook over waste management in de regio, dus met hem zullen we deze week eens afspreken om met elkaar van gedachten te wisselen. We duiken a.s. woensdag en donderdag met Lerato Evaton-West in om te beginnen met het field research. Het weerbericht voorspelt, hoe ironisch, voor die dagen super heet weer, dus dat wordt lekker bakken!

Dan nu gelijk weer een bruggetje naar de drank… toen we vorige week maandag op de uni wat zaken hebben geregeld (lees: werk), bracht Herman ons rond 15.00 weer naar huis. Hij stelde onderweg voor nog even een biertje te pakken. Wij dachten eerst dat-ie een grapje maakte, maar 5 minuten later zaten we alweer op het terras (lees: de broodnodige ontspanning)!). Herman aan het bier, wij aan de vodka twist (heerlijk goedje!) en daarna hebben we nog een heerlijk screaming orgasm gehad (en hoe belachelijk goedkoop). Naar dit tentje gaan we vaker toe, vooral omdat het op de route van de uni naar huis ligt, haha. In die bar hebben ze trouwens ook Ladiesnight (hoe toevallig op dinsdag avond!); er mogen dan alleen vrouwen binnen, de ruiten worden beplakt en er komt een male stripper, whoehoe. Het was in ieder geval weer heel gezellig met Herman op het terras en hij stelde voor om een keertje lekker zat te worden met z’n allen… heerlijk zo’n docenten, we moeten dat toch ook eens invoeren in Nederland! (Om de eerdere quote van Herman “ik ben zooo blij dat jullie toch drinken” liggen we nog steeds in een deuk).

Er zijn trouwens steeds meer mensen die we ontmoeten, die geïnteresseerd zijn in onze ervaringen in de townships. Bijna elke blanke Zuid Afrikaan die we kennen hier, is er nog nooit geweest en kan niet ophouden met ons waarschuwen hoe gevaarlijk het daar is. Maar echt, wanneer je je gewoon netjes aan een aantal regels houdt, is er niets aan de hand. Ze vinden het ook wel interessant, wat we daar allemaal meemaken. Zijn ook van die idioten die ons op straat aanspreken “you shouldn’t walk here… is not safe you know, this is not Holland” (randdebiel, dat slaat echt helemaal nergens op. Vooral overdag is er echt geen probleem). En die gast van de Spur (eettentje in de buurt, heerlijke spareribs overigens) die kwam met de erg flauwe grap: “what is the difference between a tourist and a racist?” … “Two weeks”. Echt heel flauw. Het is mijns inziens vooral onwetendheid (en misschien ook wel hele vervelende ervaringen, maar goed) die voor die angst zorgt. Tijdens de braai afgelopen woensdag bij Herman thuis (jup, het was er weer een) hadden we het er ook nog over en hij vond maar dat we “guts en ballen” hadden. Bikkels hè, we hebben het al eens gezegd. Nee, zonder gekheid, ik vind het echt een voorrecht dat ik de andere kant van Zuid Afrika ook mag leren kennen. Was trouwens erg gezellig, die braai. Waren nog een aantal collega’s van North West (Ina en Lilane met haar zoon) en Herman met z’n vrouw en de kleine Herman (“the sweetest little thing walking around on two feet”… op mijn toekomstige petekindje na dan hè), de 16 maanden oude zoon (schitterend menneke inderdaad!).

Donderdag dus onze auto gekregen, whoehoe, wat een bak. Rijdt heerlijk dat ding. Het is wel best een oude, zitten hier en daar ook wat deuken in en zo (maar dat geeft ‘m karakter hè). En het belangrijkst, we kunnen er ’s avonds uit (en JD speelt mp3 cd’s, heeft cruise control en airco, dus das helemáál lekker). Het links rijden was heul even wennen, maar nu geen probleem meer. Vind het zelfs fijner dan rechts rijden, haha. Gasten van de werkplaats van de gemeente in Vereeniging zijn ook erg grappig (en bezorgd om ons). Maakten zich al helemaal zorgen om ons (blond én vrouwelijk) met die bak de straat op te sturen. Hebben ons ook nog wat tips gegeven (niet meer dan normaal dat je hier onder het rijden je auto afsluit). Dit hebben we ook maar meteen in de praktijk gebracht. Toen we terug kwamen van een etentje bij de Spur, kwam er een zo'n zwarte neger (ja, wat wil je hè) in het donker aanlopen en hij staarde ons een beetje aan in de auto, waarop ik tegen Renate roep “Renate, zijn de deuren dicht???? Een neger!!!” Whoehaha. Was trouwens zo’n gast op de uni die al bijna een auto voor ons had gekocht, aangezien het allemaal niet opschoot (nog zo’n leuke quote… hij was heel enthousiast om ons te ontmoeten en vertelde gelijk over zijn vier dochters. Daarna liet hij ons de trouwfoto’s van zijn oudste dochter zien (volgens Herman een unicum, want dat heeft nog niemand op de uni mogen zien). Op mijn vraag “dus jij bent de enige man in huis, tussen vijf vrouwen” reageert hij “yes, and even the dog is a bitch. Wat een schatten hè).
Nadat we dus donderdag onze auto hadden gekregen, zijn we maar meteen gaan uiteten bij Emerald Casino (waren we al eens eerder met de Nederlandse delegatie geweest). Hier erg genoten, maar we gaan vanavond opgedoft terug (we waren donderdag in een soort van strandoutfit en met onze vieze, zwarte voetjes gewoon op de slippers), want de bediening is errug smakelijk!!!!! Zijn vanmiddag naar de kapper geweest, dus we gaan ons best maar eens doen vanavond, hihi.

Vrijdagavond hadden we Eindjaarsfunksie (personeelsfeest van de faculteit basic sciences) en ofcourse was daar wederom een braai (en alcohol). Hartstikke gezellige avond, ook de aanhang van al onze collega’s ontmoet. Er werd weer volop gespeecht (jessus, wat kunnen ze dat hier. Goed onthouden: altijd nog even iets eten van te voren, want het kan lang duren voordat je aan kan vallen… of zoals wij, gewoon lekker aan de wijn). De directeur, Christopher, heeft nog een aantal mensen speciaal bedankt voor hun inzet het afgelopen jaar. En verrassend genoeg, werden Renate en ik ook nog even in het zonnetje gezet… ze zijn echt blij hier met ons! Pieter (die van de vijf vrouwen en de dog-bitch) kwam ons op een gegeven moment onze eigen fles wijn brengen, haha. Maar rond 22.00 ging iedereen al weg. Wij dus niet hè, zo zijn we, Hollanders. Wij hebben met de ober, Godfried, nog even lekker een drankje genuttigd. Toen we daarna thuis kwamen, zijn we door 22ka opgehaald en nog even wat gaan drinken in een of andere vage plaatselijke discotheek (haha, stel je hier niet te veel van voor. Maar er was housemuziek, alcohol en veel negers). Zaterdag met een lichte kater de voorbereidingen getroffen voor zondag… Pilanesberg!!!

Voor een uitgebreid verslag van ons Pilanesberg avontuur, zie het volgende bericht!

Liefs, dikke kus
Inge

PS1 Nico en Christine: leuk om te horen dat het zo goed gaat met Sef... ben wel heel benieuwd hoe hard hij is gegroeid. Geef hem maar een dikke zoen van mij, en heel veel groetjes voor Tanja en Michiel!!!

PS2 Onze P.I.M.P. auto is inderdaad heeeeel cool, he!

PS3 De negers zijn echt niet ondeugend hier hoor... ahum...

PS4 CHECK DIE KERSTMAN!!!!!!!!!