Lesedi Cultural Village & Soweto - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Inge Rosenbaum - WaarBenJij.nu Lesedi Cultural Village & Soweto - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Inge Rosenbaum - WaarBenJij.nu

Lesedi Cultural Village & Soweto

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

20 Januari 2007 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Heeeej aller- aller- allerliefste vrienden en vriendinnetjes van me!!!

Ten eerste: ik mis jullie allemaal enorm!!! Bereid je ook alvast maar voor… als ik weer terug ben gaan we allemaal heul veul knuffelen en heul veul quality time inhalen hoor!

Hier volgt eindelijk weer een update van mijn avonturen… en het zijn er nogal wat. Heb ze daarom maar in stukjes gehakt. Hieronder nog een korte update van de eerste week van dit jaar. Het volgende avontuur gaat over de trip naar Sodwana Bay. Daarna een uitgebreid verslag van mijn bezoek aan het Krugerpark. En ten slotte, ofcourse, de Victoria Falls!!!

The Groove Bar – Johannesburg… dat had ik al verteld toch?! Hippe tent, hippe mensen, doch ‘aparte’ oud-en-nieuw (die halen we volgend jaar wel in).

Op 3 januari van dit nieuwe jaar hebben we Lesedi Cultural Village bezocht (klein uurtje ten noord westen van Jo’burg). Daar in de buurt ligt ook Hartbeespoortdam, alwaar een ontzettend grote country market in de buurt ligt waar we souveniertjes wilden gaan kopen. De omgeving bij Hartbeespoortdam was prachtig, helaas was de markt niet echt groot die dag (aangezien-ie alleen op zondag ‘open’ is), maar ik heb wel nog wat leuke dingetjes kunnen kopen daar. Daarna zijn we om de tijd te doden maar wat rond gaan lopen in Hartbeespoort zelf. Hier lagen een paar klippen van huizen, jessus, echt niet normaal. Hier kunnen we best met z’n allen een vakantiehuisje kopen. Het was een prachtige omgeving (zie foto’s).
Daarna, om 16.30, zijn we naar Lesedi Cultural Village gegaan voor de afternoon experience. Het is ontzettend toeristisch, maar volgens velen die hier al waren geweest, was het wel erg de moeite waard. Het is een village waar je kennis kunt maken met de verschillende culturen/stammen van Zuid Afrika, te weten Xhosa, Zulu, Basotho en Pedi. Toen we daar aankwamen werden we met zang en dans al welkom geheten bij de poort, heel leuk. Eenmaal binnen hebben we na een welkomstdrankje, eerst een ‘presentatie’ gehad over de geschiedenis van Zuid Afrika, waarna een 20-minuten durende film volgde. Deze film was wel heel grappig interactief gemaakt, want elke keer als er bijvoorbeeld iets werd verteld over een bepaald volk, dan kwam dat volk in de zaal zelf te voorschijn en ging dansen, vechten of gewoon wat rondspringen. Daarna zijn we onder begeleiding van een gids een wandeling gaan maken door de village en hebben we van elke stam een dorp bezocht. Dit dorp was precies zo ingericht zoals dat bepaalde volk normaal leefde. Dus met specifieke hutjes, specifieke klederdracht en ze waren bepaalde activiteiten aan het doen (maïs malen bijvoorbeeld). Ook moesten we in elk dorp de bewoners groeten in hun taal (ja nou, we maakten dan dezelfde klanken zeg maar). Maar al met al was het wel heel grappig. Wel heel interessant hoor, om te zien hoe primitief die mensen leven (bij de Pedi’s is het bijvoorbeeld normaal om de vloer om de drie uur in te smeren met koeienstront… als ie dan weer opgedroogd was, dan volgde een nieuwe laag. Bezigheidstherapie zeg maar). Ten slotte was er in een of andere zaal nog een ‘optreden’ van alle volken. Zij zongen en dansten en maakten muziek en zo. Uiteindelijk moesten wij ook mee gaan dansen, dat was wel heel grappig! En daarna mochten we weer aan de Boma Experience, eten! Het was een heel buffet en je mocht zoveel eten als je wilde. We hebben hier nog krokodil gegeten en antilope. Best lekker eigenlijk. De lam ben ik niet aangekomen, want dat vind ik écht zielig!!! Al met al was het een leuke ervaring, absoluut aan te raden om te gaan doen (als je dan toch hier bent).

Toen we laat in de avond thuiskwamen van Lesedi bleek onze geiser kapot te zijn gegaan. Dus die had de hele dag heet water gelekt, waardoor het hele huis zeiknat was, inclusief de muren en het plafond (gelukkig tot nu toe nog geen schimmel). Maar buiten het feit dat het tering jantje heet en benauwd was in huis, hebben we met wat hulp van de buren zowel het water af moeten sluiten (er zat geen aparte kraan op de geiser zelf) en alle elektriciteit (wegens verkeerde bedrading wisten we niet zeker welke schakelaar van de geiser was). Dus zaten we zonder water en licht. Maar we zijn de nacht doorgekomen. En gelukkig, in tegenstelling tot wat we verwacht hadden hier in Zuid Afrika, kon de plumber de dag erna al komen en die heeft de geiser binnen 5 minuten gemaakt.

Op zaterdag hebben we samen met Tiisetso, Johnie, Sheron, Kennedy, Kenneth en Pino Soweto bezocht. Soweto is (volgens mij) de grootste township van Zuid Afrika. Soweto staat eigenlijk voor South Western Townships (ligt ten zuid westen van Jo’burg), maar de locals associëren het vooral met ‘so where to?’, omdat dat de vraag was die de ‘zwarten’ zichzelf stelden toen ze tijdens de apartheid uit hun huizen en township werden verdreven. Het bezoeken van Soweto was voor mij een erg indrukwekkende ervaring, vooral omdat ik het boek van Nelson Mandela inmiddels bijna uit heb en heel toevallig ging het laatste hoofdstuk dat ik heb gelezen over 16 juni 1976. Dat is de dag van de massademonstratie van studenten in Soweto, welke uit liep op een bloedbad. En in Soweto hebben we het Hector Pieterson Museum bezocht. Hector Pieterson is een 9-jarig jongetje dat het eerste slachtoffer is van 16 juni 1976. Ondanks dat de demonstrerende studenten namelijk geen wapens bij zich hadden, heeft de politie het vuur geopend en is met traangas gaan gooien en zo. Hector was het eerste slachtoffer dat werd getroffen door een kogel. Zijn zus heeft dit alles van dichtbij gezien (zij werkt trouwens nu in dat museum, maar was die dag vrij). In dit museum kun je veel foto’s zien van die betreffende dag, ook veel filmmateriaal over die dag en over apartheid in het algemeen en er hangen ontzettend veel boorden waar verhalen opstaan (ook bijvoorbeeld van ooggetuigen van de gebeurtenissen van de 16e juni). Ik heb hier echt een aantal keren een brok in m’n keel gehad hoor; het is gewoon echt niet te geloven en niet te snappen wat er zich hier heeft afgespeeld tijdens de apartheid. Het museum is trouwens ook gebouwd op de plek waar 16 juni zich afspeelde. En de specifieke plek waar Hendrik werd gedood, is ook aangegeven middels een lijn op de grond. Het is heel erg vreemd om op die plek te staan… en is het even vreemd wanneer je je beseft dat je daar 10 jaar geleden niet had kunnen staan. Al met al, een leerzame en indrukwekkende ervaring. Heel leuk dat Tiisetso en Kenneth ons ook echt nog meer achtergrondverhalen konden vertellen, erg interessant!

Verder hebben we nog een beetje rondgereden door Soweto. Hier hangt een heerlijk relaxed sfeertje… er zijn veel taverns, waar mensen wat rondhangen, drinken en muziek luisteren. Je komt er echt een beetje van in zo’n ‘rasta mood’. Ook hebben we het huis van Nelson Mandela bezocht in Orlando West (Ngakane Street 8115). Helaas was het huis (wat nu een museum-achtig iets is) gesloten. Maar we hebben wel foto’s kunnen maken. En het is erg leuk om de plek te zien, waar hij het in het boek zo veel over heeft!

Ten slotte nog een markt bezocht bij het Walter Sisulu plein. Walter Sisulu was een zeer goede vriend en medestrijder van Nelson Mandela. Zij hebben ook samen 27 jaar (!!!) gevangen gezeten op Robbeneiland. Het plein was een erg mooie plek; de markt daarentegen… ach erm, allemaal kippetjes helemaal op elkaar gepropt in een kooitje. En die werden daar verkocht voor 10 rand (is ongeveer 1 euro). En als je dan een kip had gekocht, dan werd-ie of aan zijn pootje meegevoerd, of in een boodschappentas gepropt. Vond het zoooo zielig. Vraagt zo’n gast nog of ik een kip wil kopen. Ik zeg “wat moet ik met een kip, gast?” Had ze bijna allemaal willen meenemen, om ze dan een fijn leven te bieden en uiteindelijk een natuurlijke dood te laten sterven… maar goed, dat was geen optie.

Daarna zijn we, om het contrast weer even goed te laten zien, nog naar een levensgrote shopping mall in Soweto gegaan. Niet normaal hoe groot en luxe dat ding was. Gelukkig waren de winkels inmiddels dicht, anders had ik me weer helemaal lens geshopt (echt leuke kleren en zo namelijk, en helemaal niet duur! En een kei leuke, hele grote knuffelbeer… voor 30 euro!!! Ben alleen bang als ik die koop, dan ik dan een stoel extra moet boeken in het vliegtuig terug naar Nederland). We hebben een beetje door de shopping mall heen gebanjerd en bij de arcade games hal rondgehangen. Ik heb een erg gezellige tijd gehad met Sheron, Tiisetso en Johnie en beetje liggen dollen met die gasten waar Johnie mee aan het poolen was. In ieder geval een hele gezellige dag gehad!

And that was all folks… voor deze week dan.

Dikke knuffel, xxx Inge

• 23 Januari 2007 - 11:00

M:

ach erm!!

NELSON 4 ever...ever ever!!