Update numero dos - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Inge Rosenbaum - WaarBenJij.nu Update numero dos - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Inge Rosenbaum - WaarBenJij.nu

Update numero dos

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

27 November 2006 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Liefies!!!!!

Ow ow ow... ik heb inmiddels echt geen idee waar ik moet beginnen met jullie bij kletsen. Ten eerste is het hier echt geweldig (dat is eigenlijk niet met woorden te omschrijven). Ten tweede is het weer ook bizar goed (goed smeren... af en toe is het redelijk koeletjes (tot nu toe een dag), maar het is veelal warm.. soms errug warm! En het wordt alleen maar warmer... whoehoe. Ten derde hebben we nog steeds chronische problemen met internet. We kunnen alleen internetten bij een internetcafe 'in de buurt' (behoorlijk stukje lopen (ook nog geen auto) plus we mogen nadat het donker is geworden niet meer naar buiten (nostalgie), dus berichtjes plaatsen kan slechts sporadisch. We proberen nog steeds wat te regelen op de uni ergens, en ondanks dat wij zelf wel hard bezig zijn met dingen proberen, werken onze Zuid Afrikaanse vrienden een stuk relaxter... het kan dus nog even duren voordat we vaker op internet kunnen (en foto's kunnen plaatsen... dan hebben jullie ook iets om je op te verheugen, d'r zitten waanzinnige exemplaren bij).

Toch probeer ik even een update te geven van het afgelopen weekend. Zaterdagochtend zijn we dus met de Nederlandse delegatie naar een beauty contest bij een primary school in Bophelong (township) gebracht. Daar aangekomen was er een grote witte tent opgezet en zaten alle kindjes van de school al op ons te wachten. Echt helemaal te gek hoe enthousiast we daar werden ontvangen. Alle Nederlanders mochten aan een grote tafel aan de zijkant gaan zitten en Renate en ik mochten in de jury. Toen werd er eerst een heel welkomstwoord gehouden, er werd ook gezongen (hoe mooi trouwens... echt kippevel, die mensen zijn geboren zangers... een enkeling daar gelaten) en gebeden. Daarna begon de beauty contest. Negen meisjes van groep 6 en 7 hadden allemaal van afval jurkjes, rokjes en kleren gemaakt die ze gingen showen. Damn, er zaten echt kei lieve en superrrr mooie meiden bij. Ze waren ontzettend creatief geweest met het afval (sommige dingen zou ik serieus ook zelf best dragen). En hoe die meiden daar over de catwalk liepen... net allemaal klein Tyra Banks en Naomi Campbells. Super leuk, echt helemaal te gek. Ook hoe enthousiast alle andere kinderen van de school waren.. was trouwens ook goed te horen welke meiden het meest populair waren, want dan ging het hele publiek echt uit z'n dak met juichen, zingen en schreeuwen. De muziek stond lekker knetterhard en het was echt een feest. Daarna moesten we dus ook een nummer 1, 2 en 3 kiezen (Renate en ik waren vanaf het begin al helemaal fan van nummer 1, dus die heeft dan ofcourse ook gewonnen, haha). Op de foto's zullen jullie wel meer van deze contest zien.
Na de contest hebben we nog kennis gemaakt met heel veel mensen uit de township. Ook wilde iedereen met ons op de foto, heel leuk. Er was een vrouwtje die de hele tijd zei dat ik iemand moest adopteren daar. Ook moest ik een Bob Marley look alike meenemen naar Nederland, want hij kon hele mooie dingen maken en die kon hij daar dan verkopen. Haha. Dus niet he. Hierna werd er in een andere tent lunch geserveerd. Echt enorme schalen met heerlijk voedsel werden binnen gebracht. En alleen de Nederlandse delegatie en de mensen van de gemeente en de organisatoren mochten in de tent eten. Dan voel je je toch wel raar, dat je daar als blanke in een arme township zit te bunkeren, terwijl er allemaal mensen (en veel kinderen) langslopen die je ziet snakken naar eten. Volgens mij zijn er ook stiekum een aantal mensen uit de township in de rij komen staan... maar neem het ze eens kwalijk. Het was echt een amazing ervaring, niet normaal. Wat je wel eens op de tv ziet over scholen in dat soort gebieden en hoe vrolijk, lief en enthousiast de kinderen daar waren... dat hebben wij real life mogen meemaken... helemaal top, dit vergeten we NOOIT meer. Renate heeft er ook nog video opnamen van, dus jullie kunnen wel beetje meegenieten. En wederom door iedereen met open armen ontvangen (hier knuffelt iedereen elkaar dus ook he... heeerlijk!!! Eindelijk weer knuffelen!!! hahah).

De rest van de dag weinig spectaculair. Wel nog een wandeling gemaakt door Evaton-West. Vreemde ervaring, echte eye opener, maar dat wordt vast nog veel erger. Daarna zijn nog ff gaan shoppen en hebben voor het eerst zelf gekookt.

En zondag... whoehoe, PARTY TIME. Helemaal top. Na een mislukte poging nog even te MSN-en / internetten (internet cafe is gesloten op zondag, helemaal voor niets naar toe gelopen dus), zijn we ff gaan shoppen en lunchen in de mall. Om 13.00 werden we opgehaald en zijn we naar Evaton-West gegaan (township). Hier hebben we onze eerste echte Zuid Afrikaanse 'braai' meegemaakt. Toen we aankwamen, zou eigenlijk alles geregeld moeten zijn. Maar zoals het hoort, was het dat dus niet. Dus hebben we lekker zelf meegeholpen in de keuken (veel mensen uit de township en van de gemeente leren we nu al echt kennen en het was dus heel gezellig). Uiteindelijk begon om 15.30 de 'ceremonie' pas. We hebben dus eerst zelf gekookt, de tent opgezet (in die tent zou een Afrikaans bandje spelen, maar die gasten zijn nooit op komen dagen). In de gigantische BBQ lag een half schaap (ach erm) en wat kippepootjes (die eerst een aantal uren heerlijk in de keuken hadden liggen salmonelleren (bij deze een werkwoord). Ook was er rund en weet ik wat allemaal. En gigantisch lekkere salades en jaja: pap (de welbekende maispap uit Groeten uit de Rimboe). MMM... wat een heerlijk goedje. Nee zonder gekheid, het is goed binnen te houden, maar na 5 happen had ik het al gehad. En dan te bedenken dat die mensen dat dagelijks eten (eigenlijk nooit iets anders krijgen). We hebben trouwens lekker met de hand gegeten (gelukkig hadden we dat ontsmettingsspul bij ons). Ook hier kwamen er op een gegeven moment weer allemaal mensen uit de buurt even lekker wat mee eten. Moet allemaal kunnen hier. Heel gek trouwens, dat je midden in zo'n township aan het braaien bent. En je wordt echt met open armen ontvangen. Er was ook nog (voordat we uiteindelijk echt konden beginnen met eten) een hele speech van alles en iedereen... en dat duurde en dat duurde. Gelukkig was er drank en champagne. Ook nog een waardeloos dansgroepje, maar toen mochten we dan echt aanvallen. En na het eten zijn we lekker verder gegaan met zuipen. Er was een hele badkuip met drank en ijsblokjes (om die heerlijke drank enigszins koel te houden). En we hebben heerlijk gepartied daar met alle locals. Super leuke mensen leren kennen, lekker los gegaan. Heerlijk mee gedanst (we dansten volgens hen nog niet eens echt slecht voor Europeanen, hahaha... al denk ik dat ze ons stiekum toch wel uitlachten over onze blanke, niet soepele moves... maar in 2007 dansen wij net als zij... so watch it!!!). Waarschijnlijk kwam dat ook omdat we gewoon lekker, net als zij, ons helemaal hebben laten gaan. Iedereen kan hier zo ontzettend genieten, eigenlijk ook van hele kleine dingen. Echt waanzinnig om dit mee te maken. Stond op een bepaald moment ook met een man te praten (de man van Emma, die ons een beetje in de gaten gaan houden zo lang we hier zijn... Emma is ook nog eens dokter, dus mam en pap, beetje gerustgesteld weer!?) die vertelde over hoe het hier vroeger was. Dat wij als blanken dus 10 jaar geleden echt niet zo gezellig met hen in de township konden feesten. En dat 'zwarten' (wat een rot woord) bijv. niet op de stoep mochten lopen, maar op straat moesten lopen. Heel extreme verhalen.. je gaat je bijna schamen dat je blank bent en wilt eigenlijk alleen maar heel duidelijk maken dat jij niet zo bent... Maar het feest was fantastisch. We waren allemaal lekker tipsie (naughty by nature... de Afrikaanse breezer, heeeeeeerlijk... en op ons lijf geschreven hè...naughty naughty). Hebben op het laatste ook met iedereen binnen staan dansen. Iedereen in een kring en dan om de beurt in het midden je moves laten zien... helemaal te gek!!!! Ook de jonge meiden uit de buurt waren zo blij met ons te feesten (en wij met hen)... we gaan daar zeker nog een paar keer naar toe om te feesten (voor werk komen we er sowieso nog wel).
Ow, Renate en ik hebben nu ook de zoon van Greta ontmoet 'and his friends'. Hele leuke jongens ;) (van onze leeftijd)... daar gaan we echt een super tijd mee beleven. Zij gaan ons de eerste tijd een beetje wegwijs maken en hen is ook opgedragen dat ze allemaal leuke dingen met ons moeten gaan doen... bijv. naar Jo'burg en naar nature reserves en zo (wat ze volgens mij totaal geen probleem vonden en wij ook niet). Dat wordt echt lachen... beetje van die Half Baked types, hahaha. Jullie gaan de foto's zien en verhalen horen, gegarandeerd!

Moet opschieten, want m'n internet tijd is bijna op...grrrr. Vandaag zijn we een tour gaan doen door Evaton-West (een van de township waar we een case study gaan doen en waar de afvaldienst redelijk (met de nadruk op redelijk) is geregeld... Dit was dus echt onze eerste kennismaking met de township van binnen. Hier zie je dus echt waar je aan denkt bij een township (redelijke huisjes, maar ook echt golfplaten huisjes). Indrukwekkend... de uitgebreide verhalen horen jullie nog wel een keer. Wil nog heel even wat vertellen over de eerste landfill (vuilnisstort) die we hebben bezocht. We hadden onze wandelschoenen aan moeten doen, maar omdat we niet wisten dat we daar naar toe gingen, hadden we onze slippertjes aan (tis hier ook zoooo heet... wil jullie de ogen niet uitsteken hoor). Maar dat was extreem. Toen we daar aankwamen lag er tussen het afval dus een dooie hond. Helaas heb ik dat gezien en hiervan was ik echt even in shock. Zie dat beeld nog steeds voor me... boehoe, erm hondje. En dan te bedenken dat dat niet eens het ergst is hier in de buurt. Maar goed... de landfill was dus ook indrukwekkend. Allemaal 'scavengers' die tussen het afval spullen aan het verzamelen zijn die geld opleveren. Dat is voor sommigen het enige inkomen... We hebben de manager van de landfill ook ontmoet en deze man zal ons de komende tijd veel nuttige (en betrouwbare) informatie kunnen geven.

Ow mensen, ik kan nog zo veel meer vertellen. Maar uurtje internet zit er snel op. Kan niet wachten om de foto's met jullie te delen. En echt, we hebben het hier zooooo waanzinnig. Mensen zijn echt bizar aardig en gastvrij... voor kerst en nieuwjaar hebben we al 1500 feestjes (dat wordt kiezen.. of een chauffeur regelen die ons naar alle feestjes brengt). Ik ben zo blij en honoured dat ik hier mag zijn en kennis mag maken met de mensen en de Zuid Afrikaanse cultuur. Wou dat ik dit met jullie allemaal kon delen!!! We missen jullie wel, maar krijgen er zo veel moois voor terug... dit ga ik nooit meer vergeten.

Bedankt ook voor alle leuke en lieve berichtjes op deze site. Als we eindelijk een keertje op internet kunnen, is het waanzinnig leuk om dat te lezen.

Moet nu kappen, helaas. Volgende keer weer meer. Renate en ik staan er trouwens bijna alleen voor, want de Nederlandse delegatie gaat a.s. donderdag naar huis. Eens kijken hoe we ons dan redden, maar weet zeker dat het goed gaat komen.

Voor nu, thabang, baie dankie voor jullie berichies!

Heel veel kussies, Inge

PS Had ik al verteld dat we struisvogels hebben gezien... whoehoe, wat een waanzinnige beesten... staan hier gewoon langs de weg... heeeeel grappig!!!! -x-

• 27 November 2006 - 16:38

Hannie:

Wat waanzinnig geweldige verhalen. Ik krijg er soms een krop van in mijn keel. Wat geweldig dat jullie dit mee mogen maken. Pas goed op jezelf en op jullie samen.
    Dikke knuffel van mams, ook voor Renate...

• 27 November 2006 - 16:45

Rianne:

hahahaha...geweldig dit verhaal...je moet maar een boek schrijven over jullie belevenissen daaro...wordt zekers bestseller. Vind het super om te horen dat jullie het zo de zin hebben, dat maakt het een stuk makkelijker hier zonder jou! ik verheug me op het vervolg en natuurlijk de foto's...
    dikke kus

• 27 November 2006 - 18:39

Cindy:

Lekker man zo`n warm weer..al hebben we hier ook niet te klagen. Je krijgt een knuffel van Dylan en Lauran. Enne...gooi je charmes eens in de strijd, ik wil foto`s zien!!
    Liefs, ook voor Renate :)

• 27 November 2006 - 21:11

Monique:

Ola Ingos, wat een leuk verhaal weer. Ik sluit me helemaal bij Cindy aan, ik wil foto's zien! 2 van die mooie, lieve, schattige blonde dames kunnen toch wel een beetje internettijd bij die afrikaantjes lospeuteren?! Nou tot snel schrijfs/smss dan maar weer en een dikke kus van mij en van Sander.
    Liefs Muis

• 28 November 2006 - 08:52

Henk!:

Heb je al springbokkies gedronken, baie lekker!!
    Leuk he die struisvogels, maar op den duur zie je die niet meer, zijn ze alleen maar lastig als ze voor je auto staan! Vind het erg leuk voor je dat je zo geniet daar!
    Groetjes Henk ( collega Rianne)dan weet je het wel!

• 28 November 2006 - 11:56

Markie:

hey man... alles relaxed daar man ,respect man.
    leuk,leuk,leuk ik vindt de verhalen zo leuk om te lezen man.
    Kijk maar uit hoe langer je daar bent hoe mooier de negers worden...teminste dat had ik in st'maarten.
    Leuk he dat je zo jezelf kunt zijn in dat land, lekker dansen niemand die raar kijkt.
    Geniet van het knuffelen daar en tot ....??
    xxxjes mark

• 29 November 2006 - 09:53

Arjan:

Hey LD, mooi verhaal weer! Ik zie jullie daar al helemaal voor me als 'georganiseerd' stel tussen die locals. Leer ze maar eens wat organiseren is! Ik wacht smachtend op die foto's!

nu volgende verhaal lezen ;)

xxx

• 29 November 2006 - 10:39

Loek:

Ik denk dat je schrijfster wordt als je later groot bent.... x

• 29 November 2006 - 16:28

Christine En Nico:

weer een prachtig geschreven verhaal...je ziet het gewoon voor je....enne....ik wil niet nieuwsgierig zijn, is dat die GRETTA van wijlen Duisenberg??