Oh la la... c'est tres magnifique! - Reisverslag uit Pai, Thailand van Inge Rosenbaum - WaarBenJij.nu Oh la la... c'est tres magnifique! - Reisverslag uit Pai, Thailand van Inge Rosenbaum - WaarBenJij.nu

Oh la la... c'est tres magnifique!

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

17 November 2009 | Thailand, Pai

Dag lieve kijkbuiskindertjes!

How's life in Hollanda?

Ik ben inmiddels in Pai beland, een uurtje of 3 noorderlijker dan Chiang Mai. Afgelopen maandag met de VIP bus (gewoon, 10 persoons airco busje) vertrokken. Echt een prachtige route onderweg, niet normaal. Behoorlijk heftig wel (gelukkig had ik geen kater). In de bergen, haarspeldbochten van heb ik jou daar. Dan zit er in een bocht opeens een tegenligger op jouw weghelft, maar dat doet ie om zijn bocht beter te kunnen nemen. Erg lachen. Onderweg echt zulke mooie landschappen gezien, daaaaammmmnnnn. Zat een Canadees stelletje naast, dus op z'n frans "oh la la, c'est tres magnifique", haha.

Nog eerst even een update van de laatste dagen in Chiang Mai. Heb zaterdag een stadswandeling gemaakt. Erg leuk om te voet te stad te exploreren. Vanalles gezien, vooral weer veul tempels. De tempels zijn hier wat de zebra's en impala's in Zuid Afrika zijn, hehe. Heb bij een van de tempels nog een tijdje met een fotograaf staan praten en ook een paar foto's gekocht van hem. Hij krijgt het toch allemaal net wat beter in beeld (tis een gave). Heel wat afgesjokt, sommige dingen niet eens kunnen vinden (kaartjes kloppen net niet helemaal en dat kan erg lastig zijn). Daarnaast staan niet alle straatnamen ook in het Engels aangegeven, dus dat wordt lastig dan he. Maar gewoon de neus achterna... heerlijk!
Oe en zondag hebben we een Thaise kookcursus gedaan (samen met Jori en Franco). Dat was zo ontzettend gaaf. We werden met een arko (geen VIP, dit keer gewoon "alle ramen kunnen open") busje opgehaald en zijn toen eerst naar een lokale markt buiten de stad gereden. Daar kregen we wat uitleg over de verschillende ingredienten van onze dagkok Tommy. Daarna nog even rondgewandeld en wat leuke foto's gemaakt (die komen nog, kan geen foto's uploaden nu, omdat ik 1) die kabel niet bij me heb 2) ik geen fotoruimte meer heb op wodski. De ruimte die ik had in ZA was maar een jaar geldig).
Daarna doorgereden naar een boerderijtje ver buiten de stad. Dit is het echte reizen, zo zie je pas het echt Thailand: ik halt doar van! Net als in Zuid Afrika ben ik ervan overtuigd dat jet het echte lokale leven pas ziet als je van de toeristische paden af gaat en dat vind ik ook veel leuker. Allemaal die gore sextoeristen in de stad, bleh. Deze week nog, zaten we een cocktailtje te drinken, komt er zo'n vieze ouwe vent aan lopen met een te zat Thais meisje. We konden zien dat zij helemaal niet wilde (en amper nog op d'r poten kon staan), maar ze werd gewoon aan d'r pols meegetrokken). Maar goed... koken dus. Hoe vet was de plek waar die cursus werd gegeven. Je kunt ook cursussen in de stad doen, maar dit was zooooo veel leuker. Daar nog een rondleiding door het kruidentuintje gehad. En daarna aan de bakkus. Pfff, wat hebben we hard gewerkt (gelukkig was alles al voorgesneden en de juiste maten waren afgemeten... kwam dus eigenlijk voornamelijk neer op opwarmen, maar toch errug leuk om te doen). En als we een gerecht hadden gemaakt, gingen we het daarna gezellig opeten in de tuin. Echt een leuke dag gehad. Nog een kookboekje met recepten mee naar huis gekregen, dus daar zal ik het nog eens proberen voor jullie (uhm... wie zorgt er dan voor het voorsnijden en afmeten???? Vrijwilligers?)!

Zondagavond nog even naar de Sunday market. Heel anders dan de gewone avondmarkt in Chiang Mai. Op de Sunday market zie je veel meer lokale mensen, maar het was wel tering druk. En ik was kapot van de dag, dus erg lang hebben we het niet volgehouden. Nog een lekkere White Russian gehad en toen naar bedje.

Maandagmiddag dus in Pai aangekomen. Pai ligt in een erg bergachtig gebied. Echt schitterend hier. Het is ook maar een klein dorpje, met een hele relaxte, bijna hippie-achtige vibe. Tis heerlijk om hier lekker relaxt door de straten te banjeren. Overdag is het natuurlijk wel gewoon warm, maar 's avonds koelt het hier flink af (en dat is niet heel vervelend :)) Ik zit in Baan Awaan Guesthouse, aan de rivier (was een tip van Leon, thanks!!). Een erg knus guesthouse met leuke bamboo bungalows en een prachtige tuin, lounge ruimte aan de rivier. Een klein paradijsje. Gisteren niet heel veel gedaan. Ik was ook he-le-maal kapot, weet eigenlijk niet eens zo goed waarvan. Wellicht van de hoogte hier en daarnaast ben ik snotter-de-snotverkouden. Zal wel geen geschikte combinatie zijn. Gisteravond nog even over het marktje gesjokt en wat gegeten bij Mellow Yellow (de naam alleen al, haha). Zitten trouwens ook best veel rasta hippies hier, haha.

En vandaag zo'n geweldige dag gehad. Ik heb zowaar iets gedaan wat ik eigenlijk best eng vond... een scootertje gehuurd. Heb er natuurlijk weinig ervaring mee en ik heb al flink wat ongelukken gezien hier en daar. Daarnaast wil ik nog een week naar het zuiden en met schrammen of een gebroken poot zal het geen pretje zijn. Maar heb het toch gedaan. In het begin netjes 230 km/u gereden en lekker suf m'n helm opgedaan (rijdt hier bijna niemand mee, maar ik vind het goed... tis geen beauty contest, dus who cares). (hahahahahahaha... die 230 moet dus 20 zijn, maar wel een errug grappige typefout). Goed, daarna had ik de smaak wel te pakken en het zijn goed geasfalteerde wegen, helemaal niet druk op de weg, dus dan trek je het gas wel eventjes open in de bergen. Wat een top tocht was dat zeg. Ben eerst gaan tanken en toen naar de hot springs gegaan. Dom blondje als ik ben wil ik er even lekker verfrissend in gaan pootje baden, blijkt het water super heet te zijn (ofcourse, HOT spring). Wel erg mooie plek en daar even lekker gechilled. Toen doorgerend naar Thoms Elephant Camp en daar een tijdje rondgehangen. Olifanten banaantjes gevoerd (ze hebben hier trouwens significant kleinere oren dan ik Zuid Afrika, ook best schattig), geknuffeld en ik heb nog een aantal hilarische foto's. Heb nog getwijfeld over een ritje, maar vond het toch te zielig. Dus daarna weer lekker doorgereden en naar Pai Canyon gegaan. Daar de scooter geparkeerd en nog een heftig tochtje naar boven gemaakt. Daar aangekomen kwam ik een Duits meisje (die gelukkig vloeiend Engels sprak) tegen, die ook zat bij te komen van de trip. Dus onder het genot van een watertje en een sigaretje (haha) een hele tijd met haar zitten kletsen. Daarna nog wat foto's gemaakt (eindelijk een foto die ik niet zelf heb gemaakt, hehe). En toen ben ik doorgereden naar de watervallen. De vallen waar ik eigenlijk naartoe wilde, waren alleen te bereiken via een dirt road, berg op en dat risico wilde ik toch niet nemen. Dus "stukje" doorgereden, helemaal in de middle of nowhere, door een klein, ienie mienie Chinees dorpje waar ik de grootste bezienswaardigheid was, naar andere watervallen. Ook weer een prachtige route, God wat heb ik genoten (uhm Buddha, wat heb ik genoten). Vrijheid, blijheid hoor, de wind door de haren... HEERLIJK! Bij de watervallen natuurlijk even een frisse duik genomen. Was een mooie omgeving ook, maar ja, dit luxe paardje is natuurlijk de Victoria Falls gewend, dus dan raak ik van zo'n miezerig klein valletje niet meer onder de indruk :) Nog even wat gegeten daar, een lokale lekkernij. Wat het was, geen idee, maar ach, je moet alles een keer proberen in je leven he (terwijl ik toch nog steeds geen kakkerlakken, kevers of krekels heb gegeten, hehe... mietje!). Toen er een hele bende zwerfhonden om me heen kwam staan kwijlen en grommen, ben ik maar weer snel op de scootert gestapt en doorgereden naar huis. Daar nog even lekker bij de rivier liggen loungen, muziekje erbij. Toen even een powernapje, lekker gedoucht, burgertje bij Burger House (had ik heeeeel even zin in hoor... die rijst en noodles komen me eventjes de neus uit ;))

Morgenvroeg ga ik met de VIP-bus weer naar Chiang Mai. Vandaaruit met zee eerpleen naar Bangkok en dan door naar Phuket (rechtstreeks was alleen nog een business class ticket te krijgen en dat vind ik toch wat overdreven). Daar ga ik een overnachting doen en dan donderdagochtend met de boot naar Koh Lanta. Denk dat ik me daar ga stationeren voor de laatste week. Ga ik wel een dagtripje maken naar Koh Phi Phi, eventueel met overnachting op het wereldberoemde strand uit The Beach (Maya Beach of hoe heet dat ding?).

Ik houd jullie op de hoogte! Volgende update dus waarschijnlijk uit paradise!

Liefs, xxx Inge

Okee, hier komen ze dan. De lang verwachte "wisten jullie dat-jes":
- wisten jullie dat ik midden op een snik hete dag in Chiang Mai 306 treden heb beklommen om een tempel te zien... terwijl ik die natuurlijk al genoeg heb gezien...
- wisten jullie dat ik een monnik in trance heb gezien en dat ik eerst 5 minuten moest kijken of het wel een echte was...
- in een van de tempels een buddha stond die ze een bril op hadden gezet...hilarisch...
- alle tempels in Thailand in de stijgers staan, omdat de koning op 5 december jarig is en dan alles weer keurig netjes moet zijn...
- ik nu twijfel of de koning van Thailand en Sinterklaas een en dezelfde persoon zijn...
- na een week pas het eerste complimentje van een Thai heb gehad, "you look beautiful today"...
- ik inmiddels op een Thais nummer bereikbaar ben: +66(0)844832695...
- Thailand "het land van de glimlach" wordt genoemd, maar dat dit zeker niet door iedereen wordt bevestigd...
- er op een fles water een yoga zonnegroet staat afgebeeld...
- elke dag van de week een eigen buddha heeft...
- die van dinsdag een liggende positie heeft... luilak...
- Brian en ik een geweldig jaar gaan hebben, aangezien ik een donatie heb gedaan aan de buddha van de dag dat we jarig zijn dit jaar (respectievelijk maandag en dinsdag)...
- hierdoor dus iedereen die op maandag of dinsdag jarig is een fantastisch jaar gaat hebben...
- ik inmiddels vloeiend Thais spreek... MAI! (= NOT!) Snap er geen snars van, blijft niet hangen en klinkt allemaal hetzelfde...
- ik immuun ben geworden voor "toek toek???"...
- dit volgens mij stiekem weer een erg lang bericht is geworden...
- ik er daarom nu maar mee op houd...


  • 17 November 2009 - 13:18

    Mark:

    haaaaaaaaaaaaa!

    scooters huren zijn leuk!

  • 17 November 2009 - 14:19

    Hannie:

    Gelukkig een bericht van jou...(anders had ik je nu gesmst!!!) zo te merken heb je het naar je zin. Het is heerlijk om hier lekker jaloers te zitten wezen op wat jij allemaal meemaakt. Geniet er maar van en sla alles op in je hartje. Dikke knuffel...

  • 17 November 2009 - 14:36

    Brian:

    Thanks voor de donatie, ik kan een goed jaartje wel gebruiken! ;-)

  • 17 November 2009 - 15:37

    Leon:

    Hahaha, hilarisch om te lezen lieve schat, leuk he, pai! wist je dat...ik daar ook (alweer) toevallig mijn enige diner bij de mellow yellow at@#! ...ik die miezerige watervallen in 2006 ook zag,...ik óók verkouden wordt, al heb ik geen airco!...ik inmiddels weer 4 dagen in Cambodja ben en nu al een knus appartement met alles erop en eraan heb gehuurd voor weinig geld...ik nog steeds noedels en rijst als ontbijt, lunch en diner eet...ik morgen voor het eerst naar het weeshuis ga én...ik een geweldig leuker dag met je heb gehad in Bangkok(laatste wist je eigenlijk al). Zó, dat is eruit!!! dikke kus en knuffel, Leon

  • 17 November 2009 - 16:05

    Leon:

    oh, uhh...btw...heb maar meteen alles gelezen omdat ik anders die godverdommese internetkaart die ik kocht voor $10,=(20uur!!!) niet opkrijg,aangezien ik morgen al m'n Cambodiaanse penthouse betrek. Wat wel errug opvallend is...de sangsom bevalt geloof ik wel, als je 't mij vraagt: "allemaal bizarro z'n schuld, kleine alcoholist"! Mocht je interesse hebben in mijn elllllenlange (zal proberen vanaf nu korter te schrijven), be my guest on: leonassi.waarbenjij.nu pffffff hou dr mee op leon! truste

  • 17 November 2009 - 17:32

    Cindy:

    Boehoehoe snik snik, ik ben op woensdag jarig :-(

  • 17 November 2009 - 18:03

    Fiona:

    en ik op zondag...:(
    Heel veel plezier nog. En bekeer even die sex toeristen op Phuket

  • 17 November 2009 - 18:44

    Loek:

    INKY!

    Ow yes, Viola en ik hebben laatst op 6 oktober gevierd dat wij elkaar 6 jaar kennen. Was op een DINSDAG.
    Viola was 13 oktober jarig en dat was op een DINSDAG. Ik ben jarig op 4 januari en dat is een MAANDAG. Hm, conspiracy theory?

    Have fun, enjoy en ik ben benieuwd of je dat wietveld uit de film the Beach ook tegenkomt. Maar kijk wel uit want er zijn gewapende bewakers!!!

    xxx

  • 18 November 2009 - 11:28

    Daisy:

    Wist je dat: Ik nu saai op kantoor zit, het buiten koud en nat is en ik nu serieus aan het overwegen ben om een ticket naar Asia te boeken :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Pai

Thailand... be aware

Recente Reisverslagen:

03 December 2009

All good things come to an end...

25 November 2009

Paradise on Bridge Beach, Koh Samet

23 November 2009

A smiling moon in Bangkok

20 November 2009

Ultieme bezinning in paradise

18 November 2009

Kamikaze op z'n Thais
Inge

Actief sinds 15 Aug. 2006
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 47684

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 06 Augustus 2012

Exploring the world on two wheels

24 Maart 2012 - 08 April 2012

Exploring yet another part of Asia

08 Januari 2012 - 28 Januari 2012

Soul searching, relaxing and charging battery

21 Mei 2011 - 29 Mei 2011

Ibiza 2011

02 Mei 2011 - 14 Mei 2011

Roadtrip Spain - Andalucia

11 Oktober 2010 - 02 November 2010

Soul searching on Bali

08 November 2009 - 29 November 2009

Thailand... be aware

09 December 2008 - 24 December 2008

Venezuela - Isla Margarita

21 November 2006 - 25 Maart 2007

South Africa... the rainbow nation

Landen bezocht: